Hösten 2017

Naturskyddsföreningen Staffanstorp program hösten 2017

Vecka 40
Miljövänliga veckan: ”Fräsch på riktigt”

I år belyser vi kemikalier i hygienartiklar. Välkommen till utställning om kosmetika och hygienprodukter på biblioteken i Staffanstorp och Hjärup samt på Rådhuset.  Årets tema är Fräsch på riktigt – dags att kolla schampo, hudkräm, deo och andra hygienprodukter så att de är schyssta både för hälsan och miljön! Spana efter miljömärkningar.

Lördag 7 oktober
Studiebesök på Soldattorpets mejeri i Hyby

kl. 14 (avfärd fr Staffanstorp kl. 13.30). I Soldattorpets mejeri får vi höra om osttillverkningen och vi kommer att få smaka på olika ostar. Vi har även möjlighet att handla i butiken. Vi avslutar med kaffe.  Pris: 210 kr.
Senaste datum för anmälan: 1 oktober.

Information och anmälan: Torsten Palm, 070-920 83 80 eller 046-255 144, asampalm@hotmail.com
Vägbeskrivning: Mejeriet finns i Hyby, vid väg 108 mellan Staffanstorp och Svedala, 3 km söder om Klågerup. Följ skyltar ”Gårdsmejeri” och Torup. Sväng vänster in till mejeriet efter 200 m. Samarrangemang med Svenska Turistföreningen.

Tisdag 10 oktober
Visning av Tycho Brahe-observatoriet i Oxie

kl. 18.00 (avfärd fr. Staffanstorp kl. 17.15). Kvällen börjar med en föreläsning. Därefter blir det visning av observatoriet och en titt på stjärnhimmeln genom teleskopet. Pris: 30 kr Kontant betalning vid ankomsten. Sluttid ca: 20.00. Max 30 personer. Senaste datum för anmälan: 1 oktober. Information och anmälan: Torsten Palm 070-920 83 80 eller 046-255 144,  asampalm@hotmail.com

Vägbeskrivning:
kör E65 från Malmö mot Ystad. Kör av vid avfarten mot Oxie. Håll till höger och fortsätt genom Oxie samhälle. Vägen leder till en T-korsning. Tag vänster i T-korsningen mot Oxie centrum. Kör under järnvägen och ta första avtagsvägen till höger. Där finns en skylt markerad ”Tycho Brahe-observatoriet”. Vägen går nu längs järnvägen en bit, men viker av och slutar vid vattentornet. Observatoriet ligger strax bakom.  Samarrangemang med Svenska Turistföreningen.

Måndag 23 oktober
Stora och små kattdjur – På tigersafari i Indien

Kl. 19.00  Plats:  Hörsalen; biblioteket i Staffanstorp. Fri entré.
Lena Bruzæus berättar och visar bilder från en resa till djur och natur i Indien.
Information: Lena Bruzæus 0733-600452.

Lördag 28 oktober
Dovhjortsbröl på Risen

Kl. 06.50 (Buss mot Genarp lämnar Staffanstorp Storgatan 06.59) Höstvandring i Risens naturreservat för att lyssna på dovhjortarnas brunstbröl m.m. Vandring på ca 3 km med fikapaus. Buss tillbaka från Genarp ca 11.25. Information: Per Blomberg tel. 0702 367 849. Samarr. med Naturskyddsföreningen Lund.

Torsdag 16 november
”När själen får grönska”

med Eva Robild som visar hur allt hänger ihop – människorna och träden, forskningen och naturfolkens uråldriga kunskap. Kl. 19.15-20.15.  Plats: biblioteket i Hjärup.  Föranmälan krävs – gratisbiljetter hämtas på Hjärups bibliotek fr.o.m. 2/11. Eva Robild är frilansjournalist, författare och innehållsansvarig redaktör för SVT:s program Trädgårdstider. Hon skriver främst om trädgård, men också om natur och stresshantering. Trädgården är en del av naturen där vi kan utöva friskvård genom att så, gräva och skapa vackra miljöer.
Samarr. med biblioteket i Hjärup.  Ansvarig: Ann-Margret  Friberg tel. 0730 408 072.

Lördag 27 januari 2018
Örnspaning

Kl. 9.00 En fågelutflykt då vi hoppas på fina örnobservationer och mycket annat.
Varma kläder och varm dryck rekommenderas.
Ansvarig: Gert Petterson tel. 046-25 21 65, Håkan Sandin tel. 040-46 57 75.

Vid exkursioner och utflykter samlas vi på parkeringen vid Studio S,
i Staffanstorp,om det inte står något annat. Ta med stövlar, kikare och fika.
Möjlighet till samåkning.